Foto: Alexey Titarenko

Onderwerp: foto -- Trefwoorden: Sint-Petersburg  zwart-wit  Eīhwaz  Art of Photography 

Nadat de Sovjet-Unie uiteenviel (1991) maakte Alexey Titarenko (1962) in thuisstad Sint-Petersburg zijn misschien wel beste foto’s. Ten minste veel van zijn bekendste, te vinden in o.a. City of Shadows (Город теней). Er viel ook veel te registreren, maar Titarenko deed meer dan dat.


Sint-Petersburg

‘Major photo series include “City of Shadows” (1992-1994), “Black and White Magic of St. Petersburg” (1995-1997), and “Time Standing Still” (1998-1999). In those series Titarenko paints a bitter picture of a Russia (seen through the lens of St. Petersburg), where people live in a world of unrealized hopes and where time seems to have stopped.’ (All About Photo)


Alexey Titarenko – City of Shadows Series, St. Petersburg – Photography
(Eīhwaz, 2014, 5 m)

‘I saw people on the verge of insanity, in confusion: They looked like shadows, undernourished and worn out.’ (MyModernMet)



Alexey Titarenko – Magic of St. Petersburg (1991-2009)
(Eīhwaz, 2014, 8 m)

‘I felt an intense desire to articulate these sufferings and grieving, to visualize them through my photographs, to awaken empathy and love for my native city’s inhabitants.’ (DuckRabbit)



New York

Titarenko fotografeerde ook buiten Rusland, onder meer in New York, waar hij nu woont. Zie o.a Alexey Titarenko: New York (Monovisions, 2015). Ook foto’s van elders in Alexey Titarenko (devuelta fotos, 2020, 2 m) en onderstaande (3squinas Fotografia, 2018, 4 m).



Nomenklatura of Signs

Sovjetleven in tekens en symbolen. Serie fotomontages (1986-1991), gemaakt ‘at the crossroad of two different epochs, the totalitarian regime and Mikhail Gorbachev’s perestroika.’ (Alexey Titarenko)


Alexey Titarenko: Nomenklatura of Signs
(Alexander Galan, 2020, 1 m)



Artist Series

Voor een portret en Titarenko aan het woord, zie deze Artist Series: Alexey Titarenko (The Art of Photography, 2016, 10 m). En van hetzelfde kanaal



Meer

Zie


Zie/lees

Meer

Land & Volk

Foto: Igor Mukhin

Vanaf zijn zestiende fotografeert Игорь Мухин (1961). Met een Смена-8М. Dus wanneer hij in de jaren 80 onder kunstenaars en muzikanten is, heeft hij een geoefend oog – en een betere camera. Mukhin (soms Moukhin) ziet grote veranderingen, en begint ze vast te leggen.

Samizdat (Weg met Big Tech)

Vrijheid van meningsuiting neemt overal af, al verschillen de redenen per regio. Ondertussen neemt de macht van Big Tech al net zoveel toe als de bemoeizucht ervan. Zo komt in de nieuwe tijd een haast vergeten sovjetantwoord weer in beeld: samizdat, de ondergrondse doe-het-zelf pers en distributie.

Vlag en wapen (2/2): Joris en de Adelaar

Bij een land en de vlag hoort ook een wapen. Nederland een leeuw, Frankrijk een haan, Nieuw-Zeeland een kiwi en de Verenigde Staten een zeearend. In Rusland is het een adelaar met twee koppen en drie kronen, en een man op een paard die net een draak heeft doodgestoken met een speer.

Vlag en wapen (1/2): Russische vlag

Wie de huidige Russische vlag ziet, denkt algauw ook aan de Nederlandse. Daarmee zit je meteen in de juiste richting omtrent de herkomst van de Russische driekleur: het wit-blauw-rood van de Russische Federatie stamt direct af van het rood-wit-blauw uit Nederland.

Verborgen schatten: Kladmen (The Dropman)

Rusland kent strenge wetten op het vlak van drugsbezit en -handel. Forse straffen ook. Dus komt de dealer niet aan huis, maar verstopt een кладмен (kladman) de bestelling, die de klant moet zien te vinden.

Joeri Gagarin (1934-1968)

Een Russische Hall of Fame kun je maar op één manier beginnen: door die te lanceren, met wie anders dan Joeri Gagarin. Die op 12 april 1961 als een eenvoudige jongen van 27 de Vostok 1 in stapte, zich de ruimte in liet schieten, en twee uur later terugkwam als wereldster.
Made with PoppyGo